Kao što se može vidjeti, mi sarađujemo sa 6. Euroexpress i 14. X Express koji imaju veći udio u tržištu od BH Pošta, Pošta Srpske i HP Pošta (koje su državne firme). To govori o bonitetu tih firmi i o činjenici da se korisnici više odlučuju za privatne nego državne firme. Sa razlogom, što ćete vidjeti u nastavku.
Što se tiče cijena, Zakon o poštama BiH, čl. 6 određuje minimalnu cijenu koštanja prevoza paketa. Osnovica za obračun cijene je pismo-pošiljka, a čija cijena mora biti uvećana bar 10x, i to je cijena paketa u skladu sa zakonom i Odlukama Konkurencijskog vijeća, što vam šaljemo kao link.
Od dana, 12. 09 cijena slanja pisma je 1,1KM plus PDV, uvećano za 10x, i tako dolazimo do cifre od 13,5 KM. Do sad je cijena bila 11,5 KM, sad je 13,5 KM – 17% povećanja.
Zašto mi sarađujemo sa privatnim kompanijama a ne sa državnim firmama?
Privatne kompanije imaju jedinstvenu cijenu. Ona ne zavisi od kilaže, ne zavisi od toga da li je paket lomljiv, da li se prevozi tečnost, ne zavisi od toga da li se naplaćuje otkup (u našem slučaju uvijek), da li se traži izvještaj o uručenju (uvijek), ne zavisi od vrijednosti paketa, podrazumijeva se lično uručenje primaocu (to se kod državne firme posebno naplaćuje!) – ta cijena je po novoj tarifi 13,5 KM. Ta cijena važi za sve privatne dostavljače i to je minimalna cijena koju oni smiju da naplaćuju.
U slučaju oštećenja paketa, privatna dostavna kompanija nadoknađuje 100% vrijednosti.
Šta je alternativa? Državne pošte nude nižu cijenu, baznu, to je istina. To je cijena od 7 ili 8 KM u zavisnosti od toga ko sa njima sklapa ugovor odnosno ko je pošiljalac. Dodatnih 2,2 KM se traži za lično uručenje na adresu. Povratnica – izvještaj o isporuci košta dodatnih 1,1 KM. Bez toga nema povrata proizvoda. Taj iznos već stiže do 10,30 KM, minimalno. Na to, u zavisnosti od dogovorenih uslova, treba dodati i da se posebno naplaćuje otkup, u zavisnosti od visine otkupa (2 KM do 1000 KM vrijednosti, preko 0,5%), takođe paketi preko 10 kg se posebno dodatno plaćaju. Dakle bazična cijena se na nas ne odnosi, jer zbog specifičnosti naših proizvoda i našeg poslovanja mi ne možemo ići na taj standard. Mi moramo imati povratnicu, tražimo lično uručenje, mi tražimo otkup i moramo da prijavimo vrijednost svakog paketa. Vrijednost paketa takođe utiče na povišenu cijenu, kao vrsta osiguranja. Važi isti princip kao i za otkup, 500-1000 KM – 2 KM uvećanje poštarine, preko 1000 KM 0,5 % od vrijednosti paketa. Ta cijena dostave se uvećava za 50% ako je u pitanju lomljiv proizvod (sjetite se slučajeva sa čepovima Aloe Vera Gela otkako smo prešli na tetrapak pakovanja) kao i ako su u pitanju tečnosti, što je dosta naših proizvoda.
Mi to sve moramo da prijavimo ukoliko želimo da radimo čisto i ukoliko želimo da ostvarimo povrat vrijednosti u slučaju štete. Drugačiji standardi važe za firme a drugačiji za pojedince, pojedinci mogu sebi dozvoliti rizik da paket šalju kao najobičniji mogući bez dodatnih usluga, za kompaniju poput Forevera tako nešto nije moguće.
Dakle, za veće pakete ta vrijednost može da ide i do 25 KM i više, a tek onda bi došlo do problema pošto biste svojim saradnicima morali objašnjavati zašto dostava određenih paketa košta različito. To bi takođe predstavljalo problem i za nas, jer biste vrijednost isporuke saznavali tek nakon što on bude uručen, jer bi zavisio od vrijednosti i kilaže. Ovako, imamo jedinstvenu cijenu.
Dodatni problemi sa državnim poštama je taj što njihovi dostavljači zovu samo jednom, kada su na adresi i čekaju vrlo kratko. Ukoliko se paket ne preuzme, on odlazi u lokalnu poštu. Tamo stoji 5 radnih dana, a nakon toga se vraća nama. To bi u pogledu storniranih paketa predstavljalo strašan problem kako za nas, tako i za vas eventualne saradnike koji bi sa takvim vraćenim paketima naručenim pred kraj mjeseca mogli ostati bez aktiviteta, bonusa, promocija na više pozicije kao i podsticajnih programa usljed storniranja prodaje pet radnih dana unazad.
Paketi koji se šalju preko državnih firmi moraju da se posebno pakuju, svaki proizvod posebno u njihove posebne kutije. U suprotnom državne pošte ne garantuju za nadoknadu štete, a što bi dodatno opteretilo mogućnost vraćanja oštećenih proizvoda kao i mogućnost obrade vaših narudžbi, jer bi to povećalo vrijeme potrebno za pripremu istih, što bi rezultovalo kašnjenjem isporuka. To bi se svakako dešavalo ukoliko dođe do korištenja međuentitetskih državnih pošta (ukoliko se šalje iz RS u FBIH ili obrnuto), pošto one jedne drugima prebacuju pakete što automatski dodaje jedan ili više dana u prevozu.
Naša iskustva sa državnim i privatnim kompanijama govore u prilog privatnika, a i dosta saradnika koji se sjećaju vremena saradnje sa npr. Poštama Srpske su bili izuzetno nezadovoljni njihovim odnosom prema našim paketima i proizvodima. U saradnji sa državnim poštama pojavljuje se velika količina povrata paketa, oštećenih paketa i otpisa što bi se osjetilo kroz eventualno uvođenje nekih troškova koji već postoje u određenim Forever poslovnicama u drugim državama, kao što su npr. posebna naknada za pakovanje (tzv. obrada narudžbe koju mi u BiH ne naplaćujemo) ili posebna naknada za obradu grupnih paketa (što takođe ne naplaćujemo).
Poznato nam je da postoje i privatnici koji možda nude i niže cijene, ali oni rade samo sa kešom i bez izdavanja računa, priznanica i povratnica, a s obzirom na to da je Forever saugovarač a ne vi kao saradnici, poslovanje sa takvim kompanijama dovodi nas ali i vas u rizik da ne možete da ostvarite povrat proizvoda a i nas da ne možemo da dokažemo naša prava u odnosu na te dostavljače, te mi kao Forever ne možemo sebi dopustiti da sa kompanijama koje posluju na granici legalnog stupamo u bilo kakve poslovne odnose, niti bi nam tako nešto bilo odobreno od strane višeg menadžmenta.
Dakle, u cijenu koja se naplaćuje kroz dostavu je uključeno i mogućnost plaćanja pouzećem odnosno rukovanje kešom koje bi državne pošte naplaćivale posebno, dodatno osiguranje, mogućnost da se cijena dostave zna unaprijed i da je jedinstvena i da ne zavisi od težine i vrste paketa, činjenica da paketi stižu unutar 24 do maksimalno 72 časa, to da će dostavljači pokušati da vam dostave vaš paket više puta na vašu adresu (što državne pošte posebno naplaćuju) kao i to da će svaki vaš paket u slučaju oštećenja biti refundiran nama a mi vam šaljemo novi odmah. Ovako bi moralo da prođe 5 radnih dana što vas dovodi u mnogo veći rizik da promašite određene rokove za ispunjenje aktiviteta, podsticajnih programa, bonusa, ostvarenih pozicija.
Smatramo da je moguća razlika u cijeni od 3,2 KM, a u nekim slučajevima i skuplja varijanta ukoliko bi se išlo preko državnih pošta, isuviše mali dobitak za rizike kojima bismo bili izloženi i mi kao kompanija a i vi kao saradnici. Kad već idemo na proizvode najviše klase koji time opravdavaju svoju često i visoku cijenu, nema potrebe rizikovati sa nižerazrednim dostavnim kompanijama zbog minimalnih razlika u cijeni dostave, što može dovesti do mnogo neželjenih posljedica kako za kompaniju tako i za saradnike.
Mi se izvinjavamo što smo vam ovo javili u ovako kratkom roku, i to jeste naša greška, iako je i nas to zateklo jer je to odluka koju su donijele državne agencije, pošte a preko njih i dostavne kompanije koje su nas obavijestile u posljednji čas, no to nije opravdanje.
Nadamo se da smo neke od vaših nedoumica riješili.
U nadi da smo vjerno i adekvatno prenijeli našu poruku i da smo vas uvjerili da sve što radimo radimo u korist kompanije FLP i vas poslovnih saradnika, srdačno vas pozdravljamo.
Uprava FLP BiH